آموزش ریاضی

آموزش نکات و دروس دبیرستانی

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 125
بازدید ماه : 300
بازدید کل : 48006
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1


سوالی برای دانش آموزان سوم ریاضی

این سوال را در سال 1380 خودم ساختم و فقط در کلاس های درسی خودم آن را تدرس کرده ام

حل کنید و لذت ببرید.

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: سه شنبه 25 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

نمایی از شهر من- بوکان

 

http://sphotos.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/548150_137731019691628_100003641934190

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: سه شنبه 24 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

جواب به برخی کلمات کاربردی ریاضی

آقای علی هاشمی از مشهد سلام

من سر کلاس درس اغلب به دو سه تا از این عبارتی که شما توضیح خواستید اشاره و کاربرد این کلمات را برای دوم ها  به بالاتر بیان می کنم اما لیست شما تکمیل و جالب است امیداورم توضیحات برایت قانع کننده باشند

در بین اصطلاحات ریاضی از عبارت به شکل های زیر باید استفاده کنید.

1) مبهم :      قابل رفع کردن است در صورت تمایل و با اندکی عملیات ریاضی میتوان آن عبارت در صورت و مخرج کسر با هم ساده کرد و عبارت را از این حالت خارج کرد .

2) تعریف نشده :     گاهی به دلایل فلسفی و گاهی به دلیل شرایط مسئله مورد یا مواردی را تعریف نمی کنیم

مثلا به دلیل نداشتن معنی خاصی برای انسان و درست در نیامدن با عقل آدمی عدد بر صفر را تعریف نمی کنیم و یا برای خطی به معادله{ y=2x-3        x<3         } مثلا عدد 4 تعریف نشده است. مشهورترین تعریف ها اسامی اشیا و انسان ها است.

3) وجود ندارد    : چیزی که تا به حال بشر آن را نیافته است.

4) جواب ندارد:    در معادلات هنگامی که به طور قطی ثابت می کنیم که عددی که در معادله صدق کند یافتنی نیست.

5) صفر   :     عددی ریاضی که توضیح لازم ندارد

6) هیچ:       عبارتی عامیانه که نیاز به توضیح دادن و روشن کردن منظور از آن را دارد.

7)تهی:      این کلمه قدری از بقیه پیچده تر است چون آن را تعریف می کنیم «مجموعه ای که هیچ عضوی ندارد» اما با پارادکس راسل در تعریف مجموعه برخورد می کنیم و به نظر می رسد هنوز کسی شهامت این که کلمه «مجموعه» را به لیست تعریف نشده ها  در ریاضی اضافه کند و بتواند دیگر دانشمندان را در این زمینه قانع کند هنوز پیدا نشده اما من پیش بینی می کنم در آینده این کار صورت خواهد گرفت.

8)بینهایت :     نماینده عددی بسیار کوچک یا عددی بسیار بزرگ است « من به دانش آموزانم این طور توضیح میدهم که تصور کنید ماشین در حال حرکتی  که هرگز متوقف نمی شود روی محور اعداد قرار داده شود و در جهتی پیش رود مکان نهایی ماشین همان بینهایت است»

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: سه شنبه 22 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

اطلاعیه شماره 1

اطلاعیه برای دانش آموزان دختر متقاضی کلاس های کنکور فنی و کاردانش

این کلاس ها با روش مهندسی معکوس ارائه و شروع آن از تاریخ 1/11/1389 خواهد بود.

محل ثبت نام : آموزشگاه علوی بوکان(خیام)

تلفن : 6222180- 0482

 

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: 19 دی 1389برچسب:اطلاعیه ها, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

برای رفع خستگی شماره 14

 

انيشتين سر سفره هفت سين دکتر حسابي

 

در زمان تدريس در دانشگاه پرينستون دکتر حسابي تصميم مي گيرند سفره ي هفت سيني براي انيشتين و جمعي از بزرگترين دانشمندان دنيا از جمله "بور"، "فرمي"، "شوريندگر" و "ديراگ" و ديگر استادان دانشگاه بچينند و ايشان را براي سال نو دعوت کنند.. آقاي دکتر خودشان کارتهاي دعوت را طراحي مي کنند و حاشيه ي آن را با گل هاي نيلوفر که زير ستون هاي تخت جمشيد هست تزئين مي کنند و منشا و مفهوم اين گلها را هم توضيح مي دهند. چون مي دانستند وقتي ريشه مشخص شود براي طرف مقابل دلدادگي ايجاد مي کند.

  دکتر مي گفت: " براي همه کارت دعوت فرستادم و چون مي دانستم انيشتين بدون ويالونش جايي نمي رود تاکيد کردم که سازش را هم با خود بياورد. همه سر وقت آمدند اما انيشتين 20دقيقه ديرتر آمد و گفت چون خواهرم را خيلي دوست دارم خواستم او هم جشن سال نو ايرانيان را ببيند. من فورا يک شمع به شمع هاي روشن اضافه کردم و براي انيشتين توضيح دادم که ما در آغاز سال نو به تعداد اعضاي خانواده شمع روشن مي کنيم و اين شمع را هم براي خواهر شما اضافه کردم.

  به هر حال بعد از يک سري صحبت هاي عمومي انيشتين از من خواست که با دميدن و خاموش کردن شمع ها جشن را شروع کنم. من در پاسخ او گفتم : ايراني ها در طول تمدن 10هزار ساله شان حرمت نور و روشنايي را نگه داشته اند و از آن پاسداري کرده اند.

  براي ما ايراني ها شمع نماد زندگيست و ما معتقديم که زندگي در دست خداست و تنها او مي تواند اين شعله را خاموش کند يا روشن نگه دارد."

   آقاي دکتر مي خواست اتصال به اين تمدن را حفظ کند و مي گفت بعدها انيشتين به من گفت:   " وقتي برمي گشتيم به خواهرم گفتم حالا مي فهمم معني يک تمدن 10هزارساله چيست. ما براي کريسمس به جنگل مي رويم درخت قطع مي کنيم و بعد با گلهاي مصنوعي آن را زينت مي دهيم اما وقتي از جشن سال نو ايراني ها برمي گرديم همه درختها سبزند و در کنار خيابان گل و سبزه روييده است."

 

بالاخره آقاي دکتر جشن نوروز را با خواندن دعاي تحويل سال آغاز مي کنند و بعد اين دعا را تحليل و تفسير مي کنند.. به گفته ي ايشان همه در آن جلسه از معاني اين دعا و معاني ارزشمندي که در تعاليم مذهبي ماست شگفت زده شده بودند.

 

بعد با شيريني هاي محلي از مهمانان پذيرايي مي کنند و کوک ويلون انيشتين را عوض مي کنند و يک آهنگ ايراني مي نوازند. همه از اين آوا متعجب مي شوند و از آقاي دکتر توضيح مي خواهند. ايشان مي گويند موسيقي ايراني يک فلسفه، يک طرز تفکر و بيان اميد و آرزوست. انيشتين از آقاي دکتر مي خواهند که قطعه ي ديگري بنوازند. پس از پايان اين قطعه که عمدأ بلندتر انتخاب شده بود انيشتين که چشمهايش را بسته بود چشم هايش را باز کرد و گفت" دقيقا من هم همين را برداشت کردم و بعد بلند شد تا سفره هفت سين را ببيند.

 

آقاي دکتر تمام وسايل آزمايشگاه فيزيک را که نام آنها با "س" شروع مي شد توي سفره چيده بود و يک تکه چمن هم از باغبان دانشگاه پرينستون گرفته بود. بعد توضيح مي دهد که اين در واقع هفت چين يعني 7 انتخاب بوده است. تنها سبزه با "س" شروع مي شود به نشانه ي رويش.. ماهي با "م" به نشانه ي جنبش، آينه با "آ" به نشانه ي يکرنگي، شمع با "ش" به نشانه ي فروغ زندگي و ...

 

همه متعجب مي شوند و انيشتين مي گويد آداب و سنن شما چه چيزهايي را از دوستي، احترام و حقوق بشر و حفظ محيط زيست به شما ياد مي دهد. آن هم در زماني که دنيا هنوز اين حرفها را نمي زد و نخبگاني مثل انيشتين، بور، فرمي و ديراک اين مفاهيم عميق را درک مي کردند.

 بعد يک کاسه آب روي ميز گذاشته بودند و يک نارنج داخل آب قرار داده بودند. آقاي دکتر براي مهمانان توضيح مي دهند که اين کاسه 10هزارسال قدمت دارد. آب نشانه ي فضاست و نارنج نشانه ي کره ي زمين است و اين بيانگر تعليق کره زمين در فضاست. انيشتين رنگش مي پرد عقب عقب مي رود و روي صندلي مي افتد و حالش بد مي شود.

از او مي پرسند که چه اتفاقي افتاده؟

مي گويد : "ما در مملکت خودمان 200 سال پيش دانشمندي داشتيم که وقتي اين حرف را زد کليسا او را به مرگ محکوم کرد اما شما از 10هزار سال پيش اين مطلب را به زيبايي به فرزندانتان آموزش مي دهيد. علم شما کجا و علم ما کجا؟!"

   خيلي جالب است که آدم به بهانه ي نوروز يا هر بهانه ي خوب ديگر ، فرهنگ و اعتبار ملي خودش را به جهانيان معرفي کند.

 

خاطرات مهندس ايرج حسابي

 

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: 18 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

جواب به سوالی در زمینه صعودی یا نزولی بودن تابع حسابان سوم ریاضی

البته این روش از صعودی و نزولی تا زمتنی جالب است که شما مشتق و کاربرد آن را نخوانده اید

با استفاده از مشتق نشان دادن رفتارهای تابع راحتر است.

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: 17 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

جواب به سوالی از حسابان سوم ریاضی

در صورتی که نمی خواهید نام  و مشخصات ذکر شده در متن سوال تان را در وب لاگ ذکر کنم حتما اطلاع دهید.

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: دو شنبه 18 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

یک نمونه خوب از هندسه 2 سوم ریاضی فیزیک

 

 

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: 14 دی 1389برچسب:هندسه 1 و 2, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

نمونه سوال ریاضی 2 مخصوص ریاضی فیزیک

 

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: 14 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

برای خستگی بخوانید شماره 5

8 استراتژي براي اينكه همانند يك نابغه فكر كنيد


حتي اگر نابغه نباشيد، مي‌توانيد از استراتژي‌هاي كساني مثل ارسطو و انيشتين، براي تقويت قدرت خلاقيت و اداره بهتر زندگي‌تان استفاده كنيد.

 استراتژي مهم، شما را تشويق مي‌كند تا به جاي پروراندن فكرها و تصورات بيهوده، كارآمد و مفيد فكر كنيد تا راه‌حل مشكلاتتان را خودتان به دست آوريد. «اين استراتژي‌ها، تكنيك‌هاي رايج بين نابغه‌هاي عرصه علم، هنر و صنعت در طي تاريخ بوده است.»


1ـ به مشكلات از جوانب مختلف نگاه كنيد
ديدگاه‌هاي جديدي را انتخاب كنيد كه كسان ديگري از آن استفاده نمي‌كنند. لئوناردو داوينچي عقيده داشت كه براي به دست آوردن علم در مورد يك مشكل، بايد ياد بگيريد كه چطور آن مشكل را به راه‌هاي مختلف بازسازي كنيد.


2ـ تجسم كنيد!
انيشتين وقتي به حل يك مشكل فكر مي‌كرد، سعي مي‌كرد تا موضوع خود را با استفاده از نمودارهاي مختلف به چند طريق ممكن فرموله كند. او راه‌حل‌ها را تجسم مي‌كرد. عقيده داشت كه كلمات و اعداد به آن شكل نقش مهمي در فكر كردن در مورد راه‌حل يك مشكل ندارند.


3ـ ايجاد كنيد!
يكي از ويژگي‌هاي متمايز نابغه‌ها، استعداد توليدي و زايايي آنهاست. توماس اديسون 1093 حق ثبت اختراع داشت. او با ارائه فكر و تدبير، سودمندي وسايل اختراعي خود را تضمين مي‌كرد. بزرگ‌ترين دانشمندان نه‌تنها آثار فوق‌العاده‌اي مي‌ساختند، بلكه آثار بد و به درد نخوري هم در كارنامه خود داشته‌اند. آنها از شكست نمي‌ترسيدند و آن‌قدر تلاش كردند تا به موفقيت دست يافتند.


4ـ تركيبات جديد بسازيد.
افكار، ايده‌ها، تصاوير و انديشه‌هايتان را تركيب كنيد و دوباره تركيب كنيد و آنها را به‌صورت تركيبات مختلف درآوريد، هرچند كه طبيعي و مناسب نباشند. قانون‌هاي توارث كه علم جديد ژنتيك بر پايه آن قرار داده شده توسط راهب استراليايي گريگو مندل مطرح شده كه رياضيات و بيولوژي را براي ايجاد يك علم جديد با هم تركيب كرد.


5 ـ رابطه‌سازي كنيد
بين موضوعات نا‌‌مشابه ارتباط ايجاد كنيد. داوينچي قادر بود بين صداي زنگ و آب ارتباط ايجاد كند. ساموئل مورس توانست با مشاهده ايستگاه‌هاي حمل‌و‌نقلي توسط اسب، ايستگاه‌هاي تقويت‌كننده‌اي براي سيگنال‌هاي تلگراف اختراع كند.


6 ـ متضاد فكر كنيد
فيزيكدان معروف نيلز بوهر عقيده داشت كه اگر متضادها را كنار هم بياوريد، خواهيد ديد كه افكار و انديشه‌تان به مرحله‌اي جديد منتقل مي‌شود. افكار معلق و مسكوت مي‌تواند به شما براي خلق يك شكل جديد كمك كند


7ـ استعاري فكر كنيد
ارسطو استعاره را يكي از علامت‌هاي نوابغ مي‌دانست و عقيده داشت كه هر فردي كه ظرفيت درك شباهت‌هاي بين دو قلمرو كاملاً مختلف باشد و بتواند آنها را به هم ربط دهد، يك نابغه است.


8ـ خود را براي شانس آماده كنيد
هرچه براي انجام كاري تلاش كنيم و شكست بخوريم، مشغول كاري ديگر خواهيم شد. اين اولين اصل تصادف خلاقانه است. شكست زماني مي‌تواند سودمند باشد كه ما به آن به‌عنوان يك نتيجه بي‌حاصل فكر نكنيم. به‌جاي اين، روند كار، مولفه‌هاي آن و طريقه تغيير آنها را تحليل كنيم تا به نتيجه برسيم. نپرسيد: «چرا من شكست خوردم؟!» بپرسيد: «چه كرده‌ام؟!

 

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: 30 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

برای رفع خستگی بخوانید شماره2

نقل از وب لاگ دختران

استادی درشروع کلاس درس،

لیوانی پراز آب به دست گرفت.
آن را بالا گرفت که همه ببینند.
بعد از شاگردان پرسید:
  به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟
 شاگردان جواب دادند:    
 50 گرم ، 100 گرم ، 150 گرم
  استاد گفت:
  من هم بدون وزن کردن، نمی دانم دقیقا“ وزنش چقدراست. اما سوال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین طور نگه دارم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
  شاگردان گفتند: هیچ اتفاقی نمی افتد.
  استاد پرسید:
  خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقی می افتد؟
یکی از شاگردان گفت: دست تان کم کم درد میگیرد. 
حق با توست. حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟
شاگرد دیگری گفت: دست تان بی حس می شود. عضلات به شدت تحت فشار قرار میگیرند و فلج می شوند. و مطمئنا“ کارتان به بیمارستان خواهد کشید و همه شاگردان خندیدند.
  استاد گفت: خیلی خوب است. ولی آیا در این مدت وزن لیوان تغییرکرده است؟
  شاگردان جواب دادند: نه
  پس چه چیز باعث درد و فشار روی عضلات می شود؟ درعوض من چه باید بکنم؟
  شاگردان گیج شدند. یکی از آنها گفت: لیوان را زمین بگذارید.
  استاد گفت: دقیقا“ مشکلات زندگی هم مثل همین است.
  اگر آنها را چند دقیقه در ذهن تان نگه دارید.
  اشکالی ندارد. اگر مدت طولانی تری به آنها فکر کنید، به درد  خواهند آمد.
  اگر بیشتر از آن نگه شان دارید، فلج تان می کنند و دیگر قادر به انجام کاری نخواهید بود.
فکرکردن به مشکلات زندگی مهم است. اما مهم تر آن است  که درپایان هر روز و پیش از خواب، آنها را زمین بگذارید.
  به این ترتیب تحت فشار قرار نمی گیرند، هر روز صبح سرحال و قوی بیدار می شوید و قادر خواهید بود از عهده هرمسئله و چالشی که برایتان پیش می آید، برآیید!
  دوست من، یادت باشد که لیوان آب را همین امروز زمین بگذاری.

زندگی همین است!

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: 30 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

برای رفع خستگی بخوانید شماره 1

 

 

 

 

سه چیز در زندگی است که اگر از دست برود دیگر به دست نمی آیند :
 زمان                          کلمات                     فرصت
 
 
سه چیز در زندگی هرگز از دست نمی روند :
صلح                       امید                          صداقت
 
 
سه چیز در زندگی بسیار پر ارزشند :
 عشق         اعتماد به نفس       دوست خوب  
 
 
سه چیز در زندگی غیر قابل تعیین هستند :
موفقیت                 رویا                   آینده
 
 
سه چیز که مرد و زن را می سازد :
کار                   صمیمیت                      تعهد
 
 
سه چیز که مرد و زن را نابود می کند :
الکل                        غرور                  عصبانیت
 
 
سه چیز در زندگی که اگر خراب شوند غیر قابل بازسازی هستند :
احترام                    اعتماد                    دوستی
 
 
سه چیز در زندگی که هرگز   شکست نمی خورد :
عشق واقعی       عزم راسخ          ایمان و اعتقاد
 

هر چه بیشتر بخوانید ، بهتر تحیلیل می کنید.

نويسنده: مجید حسینی تاريخ: 30 دی 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وب لاگ من خوش آمدید Majeed Hosseni

Create Your Badge

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to hosiny.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com